دنیای آموزش های خاص

آشپزی شیرینی پزی بهترین راه های خانه داری

دنیای آموزش های خاص

آشپزی شیرینی پزی بهترین راه های خانه داری

۵۷ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

کباب بلدرچین

کباب بلدرچین , طرز تهیه کباب بلدرچین , دستور پخت کباب بلدرچین

مواد لازم کباب بلدرچین برای ۴ نفر

گوشت بلدرچین    ۱ کیلوگرم

لیمو ترش    ۶ عدد

پیاز    ۲ عدد

روغن زیتون    ۴ قاشق غذاخوری

برگ بو    ۲ عدد

کره    ۵۰ گرم

زعفران دم کرده    ۱ قاشق غذاخوری

نمک و ادویه    به میزان کافی

طرز تهیه کباب بلدرچین

ابتدا باید گوشت بلدرچین را نیمپز کنیم تا در زمان کباب کردن مغز پخت شود ، برای این کار گوشت بلدرچین را به همراه ۳ لیوان آب ، ۱ عدد پیاز خرد شده و مقداری برگ بو در یک قابلمه قرار می دهیم تا گوشت بلدرچین تقریبا نیم پز شود.

حرارت را زیاد می کنیم تا آب داخل قابلمه تقریبا تبخیر شود. پس از اینکه گوشت بلدرچین نیمپز شد یک کاسه بزرگ انتخاب می کنیم و گوشت را داخلش می ریزیم. سپس روغن زیتون را به همراه آب لیمو ترش ، زعفران دم کرده ، نمک و فلفل سیاه به کاسه اضافه می کنیم.

پیاز باقیمانده را هم خرد می کنیم و به مواد اضافه می کنیم. مواد را خوب زیر و رو می کنیم تا به تمام نقاط گوشت بلدرچین برسند. سپس روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و برای مدت ۱ تا ۲ ساعت در یخچال قرار می دهیم تا گوشت طعم دار شود.

پس از گذشت این زمان گوشت بلدرچین را سیخ می کنیم. در یک کاسه کوچک کره را به همراه کمی زعفران دم کرده مخلوط می کنیم. پس از قرار دادن سیخ ها روی حرارت مرتب روی کباب ها کره می مالیم تا خشک نشوند.

نکته مهم در مورد کباب کردن بلدرچین اینست که این کباب را باید با حرارت ملایم درست کنیم. پس از اینکه کباب بلدرچین اماده شد می توانیم در کنار آن چند گوجه فرنگی هم کباب کنیم و در پایان غذا را با برنج شرو کنیم.

منبع : فارسینو

  • محمد موحد
  • ۰
  • ۰

کباب انگشتی , طرز تهیه کباب انگشتی , دستور پخت کباب انگشتی

مواد لازم کباب انگشتی برای ۴ نفر
گوشت چرخ کرده ۴۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد
نان تست ۳ تکه
تخم مرغ ۱ عدد
روغن مایع به میزان کافی
نمک و ادویه به میزان کافی

طرز تهیه کباب انگشتی

ابتدا نان تست را در کمی آب خیس کنید تا نرم شوند سپس در یک کاسه مناسب بریزید. در ادامه پیاز را هم رنده کنید و به نان تست اضافه کنید. گوشت چرخ کرده را هم اضافه کنید و مواد را خوب با هم مخلوط کنید.

در مرحله بعدی تخم مرغ را به همراه نمک و فلفل سیاه به مایه کباب اضافه می کنیم و مایه کباب را مانند کباب کوبیده خوب ورز می دهیم تا منسجم شود. در مرحله بعدی یک تابه روی حرارت قرار دهید و کمی روغن داخلش بریزید.

پس از اینکه روغن داغ شد مقداری از مایه کباب را با دست مانند بیضی شکل می دهیم و در روغن سرخ می کنیم. به همین ترتیب تمام مایه کباب انگشتی را سرخ می کنیم. در کنار کباب انگشتی می توانیم گوجه فرنگی و سیب زمینی سرخ کرده هم سرو کنیم

  • محمد موحد
  • ۰
  • ۰

طرز تهیه کباب برگ

کباب برگ , طرز تهیه کباب برگ , دستور پخت کباب برگ

مواد لازم کباب برگ برای ۵ نفر

گوشت راسته    ۱ کیلوگرم

گوجه فرنگی    ۵ عدد

پیاز    ۲ عدد

روغن زیتون    ۲ قاشق غذاخوری

نمک و ادویه    به میزان کافی

طرز تهیه کباب برگ

ابتدا گوشت را روی یک سطح صاف مانند تخته گوشت قرار می دهیم و با پشت کارد به آن ضربه می زنیم تا پهن شود. گوشت را باید به خوبی بکوبیم تا ضخامت آن حدود نیم سانتی متر شود و در زمان کباب کردن مغزپخت شود.

قطعات گوشت کوبیده شده را داخل یک کاسه بزرگ می ریزیم. پیاز ها را به صورت خلالی خرد می کنیم و داخل کاسه روی گوشت ها می ریزیم. پس از پیاز ، مقداری فلفل سیاه و روغن مایع را به کاسه اضافه می کنیم.

مواد را با دست زیر و رو می کنیم تا مواد به تمام نقاط گوشت برسد. پس از مخلوط کردن مواد درب کاسه را با سلفون می پوشانیم و ظرف را به مدت حداقل ۶ ساعت در یخچال قرار می دهیم تا گوشت استراحت کند و طعم بگیرد.

پس از اینکه گوشت طعم دار شد باید آنرا سیخ کنیم. برای سیخ کردن ابتدا قطعات گوشت را روی تخته گوشت قرار می دهیم و با دست ثابت نگه می داریم سپس سیخ را از میان گوشت رد می کنیم و به همین ترتیب تمام گوشت ها را سیخ می کنیم.

حتما قبل از کباب کردن گوشت مقداری نمک به ان بزنید تا بعد از کباب شدن بی نمک نباشد. پس از اینکه ذغال را روشن و آماده کردیم سیخ ها را روی منقل می چینیم و سیخ ها را می چرخانیم تا گوشت به خوبی و یکنواخت کباب شود.

در این میان می توانیم با کره آب شده روی گوشت در حال کباب شدن بمالیم و کباب را نرم تر کنیم. در کنار کباب برگ می توانیم چند گوجه فرنگی را هم از وسط برش بزنیم و پس از سیخ کردن کباب کنیم. پس از آماده شدن کباب آنرا به همراه نان یا برنج سرو کنیم.

  • محمد موحد
  • ۰
  • ۰

کباب حسینی , طرز تهیه کباب حسینی , دستور پخت کباب حسینی

مواد لازم کباب حسینی برای ۲ نفر

سینه مرغ    ۱ عدد

فلفل دلمه ای    ۱ عدد

گوجه فرنگی    ۲ عدد

پیاز    ۱ عدد

روغن مایع    به میزان کافی

آبلیمو    به میزان کافی

نمک و ادویه    به میزان کافی

طرز تهیه کباب حسینی

ابتدا استخوان های اضافی سینه مرغ را جدا می کنیم و آنرا به اندازه قطعات جوجه کباب خرد می کنیم. مزغ خرد شده را داخل یک کاسه مناسب می ریزیم. در ادامه پیاز را به صورت حلقه ای خرد می کنیم و داخل کاسه می ریزیم.

در مرحله بعد ۱ قاشق غذاخوری روغن مایع را به همراه آبلیمو ، نمک و فلفل سیاه به کاسه اضافه می کنیم و مواد را زیر و رو می کنیم تا کاملا با گوشت مرغ مخلوط شوند. روی کاسه را سلفون می کشیم و آنرا به مدت ۲ ساعت درون یخچال قرار می دهیم تا گوشت طعم دار شود.

در همین حین فلفل دلمه ای ها را به صورت مکعبی خرد می کنیم و کنار می گذاریم. پس از گذشت ۲ ساعت کاسه را از یخچال خارج می کنیم و قطعات مرغ را سیخ می کنیم. توجه داشته باشید بین هر دو قطعه مرغ یک قطعه فلفل دلمه ای یا پیاز سیخ کنید.

پس از اینکه تمام قطعات مرغ را سیخ کردیم یک تابه بزرگ روی حرارت قرار می دهیم و ۲ فنجان آب به همراه ۲ قاشق غذاخوری روغن مایع و کمی آبلیمو داخل تابه می ریزیم. در صورتی که می خواهید سس کباب حسینی خوشرنگ باشد می توانید یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی نیز اضافه کنید.

پس از اینکه آب موجود در تابه شروع به جوشیدن کرد سیخ ها را داخل تابه می چینیم. درب تابه را می بندیم تا با حرارت ملایم کباب آماده شود. چند دقیقه مانده به پایان پخت کباب ها گوجه فرنگی ها را از وسط نصف می کنیم و داخل تابه قرار می دهیم تا نرم شوند.

در پایان پس از اینکه آب اضافی داخل تابه تبخیر شد و سس کباب حسینی غلظت مناسب را پیدا کرد ، غذا را به همراه نان یا برنج سرو می کنیم. برای تزیین کباب حسینی می توانیم از سیب زمینی سرخ کرده هم استفاده کنیم.

در صورتی که می خواهید از گوشت قرمز به جای گوشت مرغ استفاده کنید باید گوشت راسته گوسفندی یا فیله گوساله را جایگزین سینه مرغ در مواد لازم کنید و با همین روش کباب را تهیه کنید.

  • محمد موحد
  • ۰
  • ۰

طرز تهیه کباب دیگی

کباب دیگی , طرز تهیه کباب دیگی سنتی , دستور پخت کباب دیگی رستورانی

مواد لازم کباب دیگی برای ۶ نفر

گوشت گوسفندی    ۷۵۰ گرم

پیاز    ۲ عدد

رب گوجه فرنگی    ۲ قاشق غذاخوری

هویج    ۲ عدد

سیب زمینی    ۴ عدد

آبلیمو    ۱ قاشق غذاخوری

جوز هندی    ۱ قاشق چایخوری

روغن مایع    به میزان کافی

نمک و ادویه    به میزان کافی

طرز تهیه کباب دیگی

ابتدا پیاز را به صورت حلقه ای خرد کنید و با مقداری روغن در یک قابلمه یا تابه مناسب تفت دهید تا پیاز نرم شود سپس گوشت را به صورت ورقه های نازک برش بزنید و به پیاز اضافه کنید.

گوشت را کمی تفت دهید تا رنگش تغییر کند سپس جوز هندی ، فلفل سیاه ، زردچوبه ، نمک و سه لیوان آب به مخلوط گوشت و پیاز اضافه کنید و اجازه دهید گوشت با حرارت ملایم بپزد.

در پایان پخت گوشت ، هویج ها را به صورت حلقه ای خرد کنید و به قابلمه اضافه کنید. رب گوجه فرنگی را به همراه آبلیمو به صورت جداگانه در کمی روغن سرخ کنید تا طعم خامی رب گوجه فرنگی گرفته شود ، سپس به قابلمه اضافه کنید.

سیب زمینی ها را به صورت حلقه ای خرد کنید و در روغن سرخ کنید ، سپس زمانی که کباب آماده شد سیب زمینی ها برای تزیین غذا استفاده کنید. توصیه می کنیم کباب دیگی را با پلو زعفرانی سرو کنید. در صورت تمایل می توانید گوجه فرنگی هم به کباب دیگی اضافه کنید

  • محمد موحد
  • ۰
  • ۰

طرز تهیه گمج کباب

گمج کباب , طرز تهیه گمج کباب شمالی , دستور پخت گمج کباب گیلانی

گمج کباب یکی از غذاهای خوشمزه و معروف استان گیلان است که شاید نامش برای شما ناشناخته باشد ، اما جالب است بدانید این غذا یکی از محبوب ترین غذاها در شمال کشور است. این غذای خوشمزه با سبزیجات محلی شمالی مانند چوچاق طبخ می شود. در ادامه با آموزش آشپزی و دستور پخت گمج کباب با پورتال فارسی نو همراه باشید.

مواد لازم گمج کباب برای ۵ نفر
گوشت راسته گوسفندی ۵۰۰ گرم
پیاز چرخ کرده ۳۰۰ گرم
گردوی چرخ کرده ۳۰۰ گرم
جعفری خرده شده ۱ پیمانه
رب انار ۵ قاشق غذاخوری
سبزی چوچاق خرد شده ۱ پیمانه
نمک و ادویه به میزان کافی

طرز تهیه گمج کباب

ابتدا گوشت را با دقت تمیز کنید و پس از شستن، به صورت خورشتی یا کمی بزرگتر خرد کنید و در یک ظرف گود بریزید. رب انار، گردوی چرخ شده، پیاز چرخ شده، سبزی خرد شده، کمی گلپر، نمک و فلفل سیاه را به گوشت اضافه کنید و با دست خوب مخلوط کنید.

مانند کباب کوبیده باید به خوبی گوشت و مواد را ورز دهید تا کاملا یکدست شوند. پس از ورز دادن گوشت روی ظرف را سلفون بکشید و مواد را به مدت ۵ الی ۶ ساعت در یخچال قرار دهید تا مزه دار شود.

مواد را از یخچال خارج کرده و در داخل ظرف گمج یا ماهیتابه بریزید، در ظرف را ببندید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید. ۲۰ دقیقه زمان دهید، سپس مواد را زیر و رو کرده، در ظرف را ببندید و اجازه دهید تا غذا بپزد.

این غذا را باید با حرارت ملایم طبخ کنید تا به صورت یکدست کباب شود. پس از اینکه گمج کباب آماده شد آنرا به همراه کته یا برنج ساده سرو می کنیم.

  • محمد موحد
  • ۰
  • ۰

کباب کوبیده , طرز تهیه کباب کوبیده , دستور پخت کباب کوبیده , fhf fdni

کباب کوبیده از معروف ترین و پرطرفدارترین کباب های ایرانی است که طبخ آن با اینکه پیچیده نیست ولی فوت و فن های خاص خودش را دارد و مانند جوجه کباب نیست که هر کسی بتواند به راحتی به بهترین نحو ممکن آنرا طبخ کند. در این آموزش تمام فوت و فن های پخت کباب کوبیده را برای شما آماده کرده ایم. در ادامه با آموزش آشپزی و دستور پخت کباب کوبیده با پورتال فارسی نو همراه باشید.

مواد لازم کباب کوبیده برای ۵ نفر
گوشت چرخ کرده ۱ کیلو گرم
پیاز ۲ عدد
نمک و ادویه به میزان کافی

طرز تهیه کباب کوبیده

ابتدا پیازها را با رنده ریز رنده کنید ، سپس پیاز رنده شده را در یک صافی بریزید و آب آنرا به طور کامل بگیرید. گوشت چرخ کرده را یک یا دو بار چرخ می کنیم و به همراه نمک و فلفل سیاه به پیاز رنده شده اضافه میکنیم و این مخلوط را کاملا ورز میدهیم

تا زمانی که گوشت ما حالت چسبندگی پیدا کند گوشت را حدود ۴ تا ۵ ساعت در یخچال قرار میدهیم تا حالت خود را بگیرد و به سیخ نچسبد چون هر چه گوشت سردتر باشد از روی سیخ نمیریزد. فراموش نکنید که خوب ورز دادن کباب کوبیده یکی از رازهای نریختن آن است.

گوشت کباب کوبیده

گوشت کباب کوبیده را به صورت خالص از گوشت گوسفند آماده کنید چون لذیذتر و نرم تر میشود و روش سنتی آن از گوشت گوسفند خالص است. یا از ترکیب گوشت گوسفند و گوساله استفاده کنید که میتواند هم برایتان به صرفه تر باشد هم از درصد ریختن کباب از روی آتش بکاهد.

پخت کباب کوبیده با گوشت گوساله به‌ تنهایی امکان ندارد زیرا گوشت گوساله فاقد چربی لازم است. البته استفاده از قسمت‌های خیلی چرب گوشت گوسفند نیز برای پخت کباب کوبیده مناسب نیست.

  • محمد موحد
  • ۰
  • ۰

خورش گوجه سبز با مرغ , خورشت گوجه سبز با مرغ , طرز تهیه خورش گوجه سبز با مرغ , دستور پخت خورش گوجه سبز با مرغ

خورش آلو سبز یکی از خورش های خوشمزه ایرانی است که طرفداران خاص خودش را دارد. دستور خورش گوجه سبز با گوشت خورشتی در سایت وجود دارد اینبار آموزش خورش گوجه سبز با مرغ را آماده کرده ایم. در ادامه با آموزش آشپزی و دستور پخت خورش گوجه سبز با مرغ با پورتال فارسی نو همراه باشید.

مواد لازم خورش گوجه سبز با مرغ
مرغ ۶۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد
سیر ۳ حبه
گوجه سبز ۵۰۰ گرم
شوید ۵۰۰ گرم
زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری
روغن مایع به میزان کافی
نمک و ادویه به میزان کافی

طرز تهیه خورش گوجه سبز با مرغ

ابتدا مرغ ها را بشویید و آبکشی کنید سپس اجازه دهید خشک شوند. پس از خشک شدن در تابه سرخ کنید.

شوید را به صورت ساطوری خرد نمایید. سپس پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کرده و در همان روغن سرخ کنی.

در ادامه شوید و سیر رنده شده را اضافه کرده و همه را تفت داده و با دو لیوان آب بگذارید تا پخته شوند.

در ۱۵ دقیقه آخر پخت، گوجه سبز‌ها را به خورش افزوده و نمک ، فلفل و زعفران را هم اضافه کرده و بگذارید خورش جا افتاده و به روغن بیفتد.

چنانچه بخواهید، طعم خورش ملس باشد، ۳ قاشق شکر به آن بیفزایید. این خورش خوشمزه را با پلو زعفرانی سرو نمایید.

  • محمد موحد
  • ۰
  • ۰

خورش انار دانه مسما , خورشت انار دانه مسما , طرز تهیه خورش انار دانه مسما , دستور پخت خورش انار دانه مسما

خورش انار دانه مسما یکی از خورش های خوشمزه ایرانی است که اصلت آن متعلق به استان گیلان می باشد. خورش انار دانه مسما یکی از مجلسی ترین خورش های شمالی می باشد که می توانید برای مجالس و مهمانی های خود طبخ کنید. در ادامه با آموزش آشپزی و دستور پخت خورش انار دانه مسما با پورتال فارسی نو همراه باشید.

مواد لازم خورش انار دانه مسما
مرغ ۵۰۰ گرم
انار دان شده ۲ عدد
پیاز ۲ عدد
رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری
شکر ۲ قاشق غذاخوری
گلپر ۱ قاشق چایخوری
روغن مایع به میزان کافی
نمک و ادویه به میزان کافی

طرز تهیه خورش انار دانه مسما

ابتدا قطعات مرغ را در روغن تفت می دهیم تا سرخ شوند سپس کمی به نمک و زردچوبه به مرغ اضافه می کنیم.

پس از سرخ شدن دو طرف مرغ ها مقداری آب اضافه می کنیم تا مرغ ها بپزند. در هنگام پخت، رب گوجه فرنگی را به مرغ می‌افزاییم تا خوش رنگ شود.

پیاز خلالی خرد شده را با کمی روغن در تابه تفت می‌دهیم، سپس دانه های انار را به پیاز افزوده و به تفت دادن ادامه می‌‌دهیم.

وقتی مرغ کاملا پخت، مخلوط انار و پیاز را به آن افزوده، حرارت را ملایم نموده و می‌گذاریم تا به مدت نیم ساعت غذا جا بیفتد.

در انتها فلفل سیاه و گلپر را به خورش اضافه کرده و حرارت را خاموش می‌کنیم. خورش اناردانه مسما باید غلیظ و کم آب باشد.

اضافه کردن شکر به خورشت انار دانه مسما اختیاری است و باعث می شود طعم خورش مانند خورش فسنجان ملس شود.

  • محمد موحد
  • ۰
  • ۰

خورش آلو گشنیز , خورشت آلو گشنیز , طرز تهیه خورش آلو گشنیز , دستور پخت خورش آلو گشنیز

خورش آلو گشنیز یکی از خورش های قدیمی جنوب کشورمان است که به خاطر طعم فوق العاده اش در سراسر کشور فراگیر شده است. جالب است بدانید در گذشته به سیب زمینی آلو زمینی گفته می شده و به همین دلیل نام این خورش ، خورشت آلو گشنیز است. در ادامه با آموزش آشپزی و دستور پخت خورش آلو گشنیز با پورتال فارسی نو همراه باشید.

مواد لازم خورش آلو گشنیز
گوشت خورشتی ۵۰۰ گرم
سیب زمینی ۳ عدد
گشنیز ۱ کیلوگرم
پیاز ۱ عدد
سیر ۴ حبه
گرد لیمو عمانی ۱ قاشق سوپخوری
زعفران دم کرده ۱ قاشق سوپخوری
روغن مایع به میزان کافی
نمک و ادویه به میزان کافی

طرز تهیه خورش آلو گشنیز

ابتدا مقداری از روغن را در قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. سپس پیاز را خرد کرده و  به آن اضافه کرده، اجازه دهید تا طلایی رنگ شود.

سیر را به خوبی له کنید، سپس به همراه ادویه ها و گوشت خورشتی خرد شده به قابلمه اضافه کنید

و ۲ تا ۳ دقیقه‌ دیگر هم مواد را تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. ۳ پیمانه آب اضافه کنید و اجازه دهید تا گوشت بپزد.

لیمو عمانی ها را سوراخ کرده و در یک پیمانه آب خیس کنید و پس از آن که گوشت کمی پخت به خورش بیفزایید.

گشنیز ساطوری شده را هم در مقداری روغن خوب سرخ کنید و در اواخر طبخ، گرد لیمو عمانی و گشنیز را به همراه سیب زمینی به خورش بیفزایید

و به مدت ۴۵ دقیقه‌ی دیگر خورش را بپزید تا قوام آمده و به روغن بیفتد. در آخر نمک و محلول زعفران را اضافه و خورش را بعد از یکی دو جوش از حرارت بردارید.

همانطور که در بالا اشاره کردیم در این خورش منظور از آلو ، سیب زمینی است. چون مردم جنوب در سالیان گذشته سیب زمینی را آلو زمینی می‌نامیدند.

  • محمد موحد